Kursus
Igangværende

NUSSA – Master

2-dages overbygning for tidligere NUSSA-deltagere
12/11/2025 09:00
Begge kursusdage kl. 9.00 – 16.00 – Morgenmad fra kl. 08.30
Vejle
DGI Huset Vejle, Willy Sørensens Pl. 5, 7100 Vejle
Forstærk din viden og kompetencer i arbejdet med børnegrupper

Dette 2-dags-kursus er målrettet fagprofessionelle, der arbejder med børn, unge og børnegrupper, og som allerede har erfaring med NUSSA. Kurset giver mulighed for at dykke dybere ned i, hvordan NUSSA og neuroaffektiv udviklingspsykologi kan styrke arbejdet med børnegrupper.

Du vil på kurset få en udvidet forståelse af, hvordan børns følelsesmæssige og sociale udvikling påvirkes gennem de mentale organiseringsniveauer, og hvordan du kan anvende denne viden til at skabe et trygt og reguleret miljø, der understøtter børns trivsel, sociale færdigheder og selvregulering. Dette kursus vil uddybe, hvordan du kan integrere disse neuroaffektive principper i dit arbejde med børnegrupper og bruge dem til at skabe et miljø, hvor børn trives og udvikler sig positivt.

Kurset bygger videre på den grundlæggende NUSSA-ramme og giver supplerende redskaber og metoder til at understøtte børns følelsesmæssige udvikling gennem neuroaffektiv udviklingspsykologi samt konkrete lege og øvelser.

Den neuroaffektive udviklingspsykologi fokuserer på, hvordan børns hjerner og deres tilknytning til voksne påvirker deres evne til at regulere følelser og skabe sunde relationer. Teorien giver et landkort til at forstå, hvordan de følelsesmæssige systemer i hjernen – det autonome, det limbiske og præfrontale niveau – spiller en afgørende rolle i børns sociale og følelsesmæssige udvikling.  Kurset vil også fokusere på selvbeskyttelsesresponser: hvordan de forstås, og hvordan de kan rummes pædagogisk.

Forudsætninger for deltagelse

Kurset forudsætter, at du som deltager allerede har gennemført NUSSA og har erfaring med de grundlæggende metoder og redskaber, som programmet består af.

Nyt kursus
6.995 kr. ex. moms
Ved tilmelding accepterer du samtidigt vores handelsbetingelser & vilkår, som du kan finde her.
Har du brug for hjælp?

Inkluderet
Prisen inkluderer morgenmad, frokost, kaffe og te samt eftermiddagskage.

Kursusdatoer
12.- 13. november 2025

Ca. 14 dage før kursusstart udsendes velkomstbrev med praktisk information.

Der udleveres kursusbevis på sidste kursusdag.

Moduler

Udbytte af kurset 

Som deltager vil du:

  • Få en dybere forståelse af, hvordan børns hjerne og følelsesliv hænger sammen, og hvordan neuroaffektiv udviklingspsykologisk teori kan anvendes i praksis.
  • Møde andre NUSSA-deltagere og udveksle erfaringer, idéer og inspiration.
  • Lære at omsætte teorien til konkrete pædagogiske redskaber, der fremmer børns trivsel og udvikling i grupper.
  • Styrke dine færdigheder i at håndtere relationelle dynamikker i børnegrupper ved at forstå børns forskellige roller i sociale relationer.
  • Forstå og håndtere selvbeskyttelsesresponser hos både børn og voksne.
  • Få uddybet din forståelse af karavaneførerrollen med fokus på selvagens.

 

Kursusindhold

Kurset kombinerer teori og praksis og giver konkrete redskaber til arbejdet med børns følelsesmæssige regulering og personlighedsmæssige- og sociale udvikling.

Teoretiske emner og praktiske øvelser omfatter:

  • Metoder som mindfulness, åndedrætsøvelser og mentalisering til støtte for børns selvregulering. Relationelle dynamikker i børnegrupper og støtte til sunde relationelle færdigheder.
  • Karpman’s dramatrekant og karavanefører-rollen i konflikthåndtering og gruppedynamik.
  • Skabelse af trygge rammer, der fremmer børns selvbevidsthed, empati og sociale færdigheder.
  • Forståelse af børns følelsesmæssige behov og automatiserede reaktioner i relationer.

Program

Dag 1: 

  • Introduktion til neuroaffektiv udviklingspsykologi.
  • Det autonome kompas, herunder vagusnerven og åndedrættets betydning i relation til NUSSA
  • Limbisk system og tilknytning: Hvordan fagpersoner kan fungere som supplerende tilknytningsfigurer
  • Selvbeskyttelsesresponser: Hvordan vi forstår og støtter børn, når disse reaktioner aktiveres.
  • Praktiske øvelser og casearbejde.

Dag 2: 

  • Fokus på præfrontal cortex, mentalisering og selvbeskyttelsesstrategier.
  • Udvikling af empati og sunde relationelle færdigheder hos børn.
  • Karavaneførerrollen: Hvordan håndterer vi udfordringer og pres i rollen?
  • Relationelle dynamikker: Identifikation og håndtering af offer-, krænker- og hjælperrollen
  • Praktiske øvelser og casearbejde med eksempler fra dine børnegrupper.
  • Afslutning med refleksion over egen praksis.
Undervisere
Anne Larsen

Anne Larsen

Familie- og psykoterapeut (MPF)

Anne Larsen er uddannet socialpædagog, og har derudover en efteruddannelse som småbørnskonsulent. Hun er certificeret Theraplay-specialist og ICDP–vejleder. Hun har mange års erfaring i arbejde med børn og familier med tilknytnings- og relationsforstyrrelser og har i en årrække arbejdet med familiebehandling og plejefamilier. Anne har i dag selvstændig praksis med familiebehandlings- og Theraplayforløb, og hun arbejder desuden som supervisor, foredragsholder og underviser.

Marie Colding Ngounou

Marie Colding Ngounou

Psykoterapeut og socialpædagog

Marie er uddannet socialpædagog, og psykoterapeut MPF. Hun er certificeret Theraplay-terapeut, har mange års erfaring i arbejdet med børn og familier med traume problematikker, tilknytnings- og relationsforstyrrelser. Derudover har hun arbejdet i specialinstitution, på børne/unge krisecenter, i daginstitution og mange år som familiebehandler. I dag har Marie selvstændig praksis med terapi, supervision og undervisning . Marie er samtidig holdleder, underviser og supervisor for 2. og 4. årets studerende på PUC (psykoterapeutisk uddannelses center) Marie er frivillig projekt ansvarlig for et børnehjemsprojekt i Uganda i organisationen Verdens børn, hun underviser personalet på børnehjemmene i forhold til traumeforståelse, arousal regulering og tilknytning og arbejdet med børnegrupper.

Har du brug for hjælp?