Neuroaffektiv udviklingspsykologi er teorien om, hvad det kræver at modne vores følelsesliv, personlighed og vores sociale kompetencer. Teorien forklarer, hvordan følelsesudvikling kræver synkroniserede interaktioner med betydningsfulde andre og viser, hvordan dybereliggende synkroniseringsprocesser former og modner os. Denne slags samspil sker i bedste fald i ”windows of opportunity”, altså i den periode, hvor en personlighedsmæssig færdighed modnes af sig selv. Hvis ikke der har været tilstrækkelig synkroniseret kontakt i denne periode, kræver udvikling af færdigheden senere hen en målrettet indsats. Derfor skønnes det nødvendigt at være godt funderet i en teori, altså et ”landkort” over psykologisk udvikling og modning, for at navigere sikkert, finde de mest præcise interventioner og opdage nye muligheder i arbejdet med andre mennesker. På dagene vil vi fokusere på de neuroaffektive kompasser som redskab til at finde nærmeste udviklingszone.
Introduktionskurset handler om, hvordan personlighedsudvikling udvikles gennem interaktioner mellem mennesker i barndom, ungdom og voksenliv. I denne forståelse inddeles modningen i tre hierarkisk forbundne niveauer, som illustreres gennem de neuroaffektive kompasser. Det første niveau for afstemning består af gensidig arousalregulering og sanseoplevelser, derefter bliver det muligt at etablere følelsesafstemning, og til sidst kan fælles meningsdannende, sproglige narrativer skabes. På dagene anvendes Den Neuroaffektive Kompaskuffert, hvor deltagerne inddeles i grupper, og ca. 1 time på hver af de tre kursusdage anvendes til at gå rundt i henholdsvis det autonome, det limbiske og det præfrontale kompas.
Er du interesseret i at få en smagsprøve på kurset og dets indhold, kan du klikke på nedenstående link og se vores gratis webinar. Webinaret varer cirka 30 minutter og er med vores to undervisere Michaela og Marie.
INKLUDERET:
Prisen inkluderer morgenmad, frokost, kaffe og te samt eftermiddagskage.
Kursusdatoer:
1. - 3. september 2025
Se kursusbeskrivelse her
Overnatning
Vi har aftaler med flere hoteller, som er muligt at benytte til en favorabel pris. Booking af værelser og spørgsmål omkring pris skal rettes direkte til det enkelte hotel. Vejledning til booking af hotel og kontaktoplysninger kan du finde her.
Ca. 14 dage før kursusstart udsendes velkomstbrev med praktisk information.
Der udsendes elektronisk kursusbevis efter sidste kursusdag.
Gennem denne 3 dages introduktion til neuroaffektiv udviklingspsykologi får du som deltager en
grundig gennemgang, hvor de neuroaffektive kompasser præsenteres som en model og et redskab til
at forstå og vurdere:
Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, videoklip, gruppearbejde, aktiviteter med fokus på kontakt og samspil i grupper, fælles refleksion og diskussion. Kursusdagene lægger op til fælles refleksioner om, hvordan der kan brobygges til egen praksis. Deltagerne vil få lejlighed til selv at eksperimentere med interaktion og synkronisering på de tre niveauer.
Introduktionskurset retter sig mod alle, der i sit daglige arbejde har med mennesker at gøre, uanset om det er som leder, psykolog, lærer, socialrådgiver, pædagog, familieterapeut, sundhedsplejerske eller psykoterapeut.
Marie Colding Ngounou
Psykoterapeut og socialpædagog
Marie er uddannet socialpædagog, og psykoterapeut MPF. Hun er certificeret Theraplay-terapeut, har mange års erfaring i arbejdet med børn og familier med traume problematikker, tilknytnings- og relationsforstyrrelser. Derudover har hun arbejdet i specialinstitution, på børne/unge krisecenter, i daginstitution og mange år som familiebehandler. I dag har Marie selvstændig praksis med terapi, supervision og undervisning . Marie er samtidig holdleder, underviser og supervisor for 2. og 4. årets studerende på PUC (psykoterapeutisk uddannelses center) Marie er frivillig projekt ansvarlig for et børnehjemsprojekt i Uganda i organisationen Verdens børn, hun underviser personalet på børnehjemmene i forhold til traumeforståelse, arousal regulering og tilknytning og arbejdet med børnegrupper.
Michaela Bursche Noer
Psykoterapeut
Michaela er uddannet skolelærer med 17 års erfaring og har derudover en efteruddannelse som psykoterapeut. Hun har en bred erfaring i arbejdet med børn, herunder som familiebehandler på Center for ADHD, hvor hun har arbejdet med børn og familier. I dag har Michaela sin egen psykoterapeutpraksis i Aarhus og København. Derudover er Michaela holdleder og underviser for 2. og 3. årets studerende på PUC (Psykoterapeutisk Uddannelses Center).
"*" indikerer påkrævede felter