På dette 4-dages oplæringskursus med psykolog Susan Hart og psykoterapeut Marianne Bentzen vil du blive oplært i den neuroaffektive analyse og få adgang til det webbaserede program. Formålet med analysen er at kortlægge børn, unge og/eller voksnes nærmeste følelsesmæssige udviklingszone og bruge den til at tilrettelægge pædagogiske eller psykoterapeutiske interventioner med sigte på traumeheling og/eller støtte af personlighedsudvikling.
Ingen interventionsmetoder virker for alle, men stort set alle interventionsmetoder virker for nogen. Ligesom kognitiv læring kan følelsesmæssig læring kun ske i nærmeste udviklingszone, og det er derfor ikke nok at vide, hvad et menneske har brug for at lære for at udvikle sin personlighed, man må også vide, hvad mennesket lige nu er i stand til at lære. En præcis og målrettet indsats kræver derfor veludviklede vurderingsmetoder til at pege på den mest hensigtsmæssige intervention
Dette 4-dages oplæringskursus er en indføring i brugen af den webbaserede neuroaffektive analysemodel, som giver mulighed for at støtte fagpersoner i at præcisere det følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale funktionsniveau hos både børn, unge og voksne. Formålet med analysen er at udarbejde en optimal interventionsplan til fx pædagogiske interventioner eller psykoterapi/familieterapi. Det er desuden muligt at foretage effektmåling af interventionen. Efter de tre oplæringsdage afsluttes der med en internetbaseret certificering.
Udgangspunktet er en vurdering af tre såkaldt mentale organiseringsniveauer, nemlig det autonome niveau for sansning, energiregulering og synkronisering, det limbiske niveau for følelsesmæssig afstemning og interaktionskompetencer, og det præfrontale niveau for viljesstyring og mentalisering. Den neuroaffektive analyse består af 15 udsagn, der danner grundlag for en vurdering af barnet, den unge eller voksnes generelle følelsesmæssige funktionsniveau og nærmeste følelsesmæssige udviklingszone.
Ud fra analysen bliver barnets, den unges eller voksnes sårbarheder og ressourcer tydeliggjort, og det bliver muligt at udvikle mere præcise interventioner. Analysen kan også give et dybere indblik i, hvordan barnet, den unge eller voksne fungerer på hvert niveau, men også en forståelse af, hvordan de tre niveauer forholder sig til hinanden. På oplæringskurset præsenteres også inspiration til interventioner på de tre mentale organiseringsniveauer.
På oplæringskursets første dag får du adgang til den webbaserede version af den neuroaffektive analyse og til træningsfilmene. Du undervises i at foretage den neuroaffektive analyse på dig selv og på en case. På anden dag trænes analysen gennem videofilm. Kursets tredje dag ligger ca. en måned senere, og det forventes at du i den mellemliggende periode har analyseret både egne cases og de træningsfilm, som du får adgang til på hjemmesiden. På oplæringskursets tredje dag arbejder vi også med spørgsmål vedr. egne cases og træningsfilm. Desuden forberedes du til certificeringsprocessen, hvor du får adgang til fire certificeringsfilm nogle dage efter 3. dags afslutning. Du har herefter 3 måneder til at score de fire ca. 20-25 minutters certificeringsfilm gennem en internetbaseret certificeringsproces, hvorefter du har mulighed for at modtage et certificeringsbevis.
Oplæringskursets 4. dag, som ligger indenfor certificeringsperioden, består af at anvende den neuroaffektive analyse til konkrete interventionsforslag og til at anvende analysen til effektmåling med udgangspunkt i at kunne justere interventionsplanen. Med udgangspunkt i filmklip af samspil og egne analyser vil vi i fællesskab, ud fra analyseresultaterne, udvikle forslag til intervention. Alt afhængig af deltagernes faglige fokusområder vil vi fokusere på intervention til børn, unge, voksne, udviklingshæmmede og/eller familieinteraktion.
Det er en fordel at medbringe computer til dette kursus.
INKLUDERET:
Prisen inkluderer morgenmad, frokost, kaffe og te samt eftermiddagskage.
Kursusdage
Ca. 14 dage før kursusstart udsendes velkomstbrev med praktisk information.
Der udsendes elektronisk certificeringsbevis efter sidste kursusdag.
"*" indikerer påkrævede felter