Vurderingsmetode | Familie - Forældre | Unge | Voksne

EMS – Emotional Mentalizing Scale

Vurderingsmetode til mentaliseringsfunktion
Dato: 11/05/2022
Adresse: Mødecenter Odense, Buchwaldsgade 48, 5000 Odense C
Tidspunkt: Alle kurser afholdes fra kl. 09.00 - 16.00 - Morgenmad fra kl. 08.30.

KR. 8.488,-

Pr. deltager ekskl. moms

Arrangement afholdt

Mødecenter Odense, Buchwaldsgade 48, 5000 Odense C
11/05/2022
Alle kurser afholdes fra kl. 09.00 - 16.00 - Morgenmad fra kl. 08.30.

Inkluderet
Prisen inkluderer morgenmad, frokost, kaffe og te samt eftermiddagskage.

Kursusdatoer
11. maj 2022
12. maj 2022
10. juni 2022

Ca. 14 dage før kursusstart udsendes velkomstmail med praktisk information.

Certificeringsbevis udstedes, når et antal certificeringsfilm er scoret inden for de accepterede værdier i løbet af en tre måneders certificeringsperiode.

Mentaliseringsfunktionen har stor betydning for vores evne til empati og sympati og til at balancere mellem hensynet til sig selv og til andre ud fra fællesskabets interesse.

Forskning viser, at forældres evne til mentalisering betyder meget for børns følelsesmæssige udvikling og til en tryg tilknytning. I det kliniske arbejde med unge, voksne og forældre er der derfor god grund til at beskæftige sig med mentaliseringsfunktonen.

Der efterspørges i stigende grad vurderingsredskaber til at undersøge mentalisering på en relativt let og tilgængelig måde, ud fra ønsket om at målrette foranstaltninger på basis af ”what works for whom?”

Med dette i sigte har psykologerne Anne Blom Corlin, Jesper Birck, Susan Hart og Knud Hellborn udviklet EMS. Susan Hart har anvendt vurderingsmetoden i sit PhD-projekt og har udført et mindre pålideligheds- og validitetsstudie i metoden.

EMS er et struktureret interview, som optages på video og efterfølgende scores ud fra en 0-4 punkts skala. Interviewet består af tre sektioner med i alt 15 spørgsmål, der vedrører forståelse af sig selv, forståelse af andre og opfattelse af forældre og egne barndomsoplevelser.

Metoden har sit teoretiske afsæt i neuroaffektiv udviklingspsykologi; derfor betyder sammenhængen mellem kropssprog, interaktionskompetence og personens narrativer meget i scoringen af mentaliseringsfunktionen.

Om kurset
Dette 3-dages oplæringskursus giver en indføring i brugen af EMS.

Kurset sætter særligt fokus på

  • Forståelse af mentalisering.
  • Forberedelse og udførelse af interviewet; interviewerstil og holdning.
  • Gennemgang af skalaen og scoringskriterier.
  • Træning i at administrere EMS.
  • Anvendelse af M til præcisering af interventionsplan og interventionsmetode.

Kurset er opdelt i to moduler og en certificeringsperiode
Modul 1 består af to dages undervisning. På dette modul undervises du i at foretage et interview på dig selv og en anden deltager og i at anvende EMS-scoringsskalaen. Du trænes derudover i at score EMS ud fra træningsfilm.

Der udleveres en manual, og du får adgang til en hjemmeside, hvor du kan træne dine scoringer ved at streame en række EMS-interviews imellem første og andet modul.
Der må påregnes en smule hjemmearbejde mellem modulets dag et og dag to til at orientere sig i EMS-manualen.

Modul 2 består af en dags undervisning og ligger ca. en måned efter modul 1.

Det forventes, at du i den mellemliggende periode har foretaget et interview, optaget det på video og scoret interviewet, samt at du har scoret træningsfilmene på hjemmesiden.

Du forberedes til certificeringsprocessen og får efter kursusdagen adgang til fire certificeringsfilm à ca. 45 minutters varighed.

Herefter har du tre måneder til at score certificeringsfilmene. Når alle film i løbet af denne periode samlet er scoret min. 70 % korrekt og inden for et defineret interval, modtager du et certifikat.

OBS: Det er en fordel at medbringe en computer til dette kursus.

Følgende områder vil blive dækket i løbet af de to dage.
Den sidste dag er en supervisionsdag

  • Beskrivelse af metoden.
  • Indledning og introduktion af interviewet til interviewperson.
  • Træning i at foretage interviews.
  • Træning i at score interviews.
  • Dilemmaer og udforinger ved vurdering af mentaliseringsevne.
  • Analyse af cases.
  • Fra vurdering til intervention.
  • Anvendelse af EMS.
UNDERVISNINGSFORM
Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, videoklip, fælles scoring, refleksion og diskussion.
MÅLGRUPPE
Kurset henvender sig til fx psykologer, psykiatere, socialrådgivere, familiebehandlere og øvrige faggrupper, som indgår i tværfaglige teams på arbejdspladser, der varetager opgaver vedrørende voksne, forældre, kommende forældre og unge.

Undervisere

Jesper Birck

Psykolog

Psykolog og foredragsholder med ekspertise i blandt andet omsorgssvigt og traumer. Jesper Birck er autoriseret cand. psych., specialist i klinisk psykologi og psykoterapi. Til daglig beskæftiger han sig med supervision, psykologisk udredning, terapi og undervisning. Hans kliniske opgaver kredser primært om omsorgssvigt, belastningsreaktioner og traumer hos børn og unge. Tidligere har Jesper også arbejdet som psykolog ved PPR og ved Børne- og familierådgivning, arbejdet som krisepsykolog, og psykologfaglig leder i kommune, samt undervist på Aarhus Universitet. Jesper Birck er desuden certificeret i Bruce D. Perrys neurosequential model of therapeutics (NMT) hos Perrys Child Trauma Academy og neurosequential model network i Houston, ligesom han fungerer som underviser og supervisor her. Han har sammen med Susan Hart og Knud Hellborn udviklet Emotional Development Scale®

Susan Hart

Cand. Psych. PhD

Susan Hart er cand.psych., PhD., specialist og supervisor i børnepsykologi og specialist i psykoterapi. Hun har været leder af et kommunalt familiebehandlingscenter og arbejdet på børnepsykiatrisk afdeling. Hun er i dag selvstændig psykolog og har i tidens løb superviseret forskellige faggrupper, der arbejder med børn, voksne og familier. Derudover holder hun mange kurser og foredrag over hele Skandinavien. Hun er forfatter til en lang række bøger omkring neuroaffektiv udviklingspsykologi, som er oversat til flere sprog. Se mere på www.neuroaffect.dk.

Undervisningsmateriale

Susan Hart

Kassette: Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1-3

Trilogien, Neuroaffektiv udviklingspsykologi, handler om, hvordan børn udvikler deres følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentiale. Børn fødes med et enormt udviklingspotentiale, og for at kunne realisere dette potentiale har de brug for stimulation.

Rikke Schwartz og Susan Hart(red.)

Barnet og dets relationelle miljø

Barnet og dets relationelle miljø er en bog om den børnepsykologiske undersøgelse ud fra en tilknytningsbaseret, udviklingspsykopatologisk og neuroaffektiv model. Bogens forfattere viser, hvordan denne teoretiske forankring kan guide psykologens metodiske overvejelser i undersøgelses ...

Brug rabatkoden DOCENTEN20 og få 20% rabat og fri fragt når du køber dine bøger på hansreitzel.dk

Kommende arrangementer