EMS – Emotional Mentalizing Scale – vurderingsmetode til mentaliseringsfunktion – September 2021
KR. 8.488,-
Arrangement afholdt
INKLUDERET:
Prisen inkluderer morgenmad, frokost, kaffe og te samt eftermiddagskage.
Kursusdage
- 15. september 2021
- 16. september 2021
- 14. oktober 2021
Baggrund for kurset
Mentaliseringsfunktionen har stor betydning for menneskers evne til både at have empati og sympati og balancere mellem hensynet til sig selv og til andre ud fra fællesskabets interesse. Derudover viser forskning at forældres evne til at mentalisere betyder meget for børns følelsesmæssige udvikling og en tryg tilknytning. I det kliniske arbejde med unge, voksne og forældre er der derfor god grund til at beskæftige sig med mentaliserings-funktionen. Der efterspørges i stigende grad vurderingsredskaber til at undersøge mentalisering på en relativ let og tilgængelig måde. Dette ud fra ønsket om at målrette foranstaltninger og interventioner ud fra ”What works for whom?” Med dette i sigte udviklede vi, det vil sige psykologerne Anne Blom Corlin, Jesper Birck, Susan Hart og Knud Hellborn, EMS. Derudover har Susan Hart anvendt vurderingsmetoden i sit PhD-projekt og har udført et mindre pålideligheds- og validitetsstudie i metoden.
Hvad er EMS
Emotional Mentalizing Scale (EMS) er et vurderingsredskab, der på en let og tilgængelig måde vurderer unges, voksnes, forældres og gravides mentaliseringskompetence. EMS er udviklet ud fra ønsket om at målrette foranstaltninger og interventioner ud fra mentaliseringsfunktionen. Hensigten er således, at fagpersoner skal kunne anvende vurderingsmaterialet som en del af deres kliniske vurdering i forbindelse med tilrettelæggelse af interventionsplan eller anden indsats.
EMS er et semistruktureret interview, som optages på video og efterfølgende scores ud fra en 0-4 punkts skala. Interviewet består af tre sektioner med spørgsmål, der vedrører forståelse af sig selv, forståelse af andre og opfattelse af forældre og egne barndomsoplevelser. Der er 15 spørgsmål i alt. EMS har sit teoretiske afsæt i neuroaffektiv udviklingspsykologi, derfor betyder sammenhængen mellem kropssprog, interaktions-kompetence og personens narrativer meget i scoringen af mentaliseringsfunktionen.
Kursusdagene sætter særlig fokus på
• Forståelse af mentalisering
• Forberedelse og udførelse af interviewet: interviewerstil og holdning
• Gennemgang af skalaen og scoringskriterier
• Træning i at administrere EMS
• Anvendelse af EMS til at præcisere interventionsplan og interventionsmetode
På første dag udleveres en manual og adgang til hjemmeside. Der må påregnes hjemmearbejde mellem dag et og dag to og mellem dag to og tre, som er ca. en måned senere. Mellem dag 2 og 3 skal du afsætte tid til at foretage et interview, optage det på video og score interviewet.
Det er en fordel at medbringe computer til dette kursus.
Følgende områder vil blive dækket i løbet af de to dage.
Den sidste dag er en supervisionsdag: