Neuroaffektiv lederuddannelse med certificering

At lede med hjerne, hjerte og retning
Dato: 30/09/2025
Adresse: Milling Plaza Hotel, Østre Stationsvej 24, 5000 Odense C
Tidspunkt: Modulerne varierer fra kl. 09.00-16.00 og kl. 10.00 - 17.00
NY UDDANNELSE

KR. 39.995,-

Pr. deltager ekskl. moms

Ved tilmelding accepterer du samtidigt vores handelsbetingelser & vilkår, som du kan finde her.

Milling Plaza Hotel, Østre Stationsvej 24, 5000 Odense C
30/09/2025
Modulerne varierer fra kl. 09.00-16.00 og kl. 10.00 - 17.00

Ca. 14 dage før hvert modulstart udsendes velkomstmail med praktisk information.
Der udsendes elektronisk efteruddannelsesbevis efter sidste modul.

Forplejning
Prisen inkluderer let morgenbrød, frokost, kaffe/te samt eftermiddagskage.

Modul 1: 30. september – 1. oktober 2025
Modul 2: 24. – 25. november 2025
Modul 3: 13. – 14. januar 2026
Modul 4: 25. – 26. februar 2026
Modul 5: 13.- 14. april 2026
Modul 6: 20. – 21. maj 2025
Certificering: 1. dag / juni 2026 – aftales på modul 1

God ledelse kræver nærvær, struktur og indsigt

Værdiskabende, målrettet og empatisk ledelse handler om at opnå en dyb forståelse af menneskelig adfærd, relationer og den unikke dynamik i enhver organisation. En dygtig leder formår at skabe stærke relationer baseret på tillid og forståelse, samtidig med at der opretholdes klare rammer og retning for at sikre, at målene nås. Dette kræver evnen til at reflektere over både sin egen adfærd og sine medarbejderes oplevelser – en refleksionsevne, der kaldes mentalisering. Mentalisering indebærer evnen til at se sig selv udefra og andre mennesker indefra, hvilket gør det muligt at forholde sig til både egne og andres behov på et dybere plan. Når lederen mestrer denne evne, skabes en arbejdskultur, hvor medarbejderne føler sig set, hørt og forstået, hvilket øger trivsel og engagement. Samtidig er det afgørende, at lederen også formår at balancere empati med tydelig autoritet og struktur. Denne balance gør det muligt at navigere sikkert i komplekse situationer og træffe klare beslutninger, selv når fremtiden er usikker. På uddannelsen i neuroaffektiv ledelse er der fokus på at styrke mentaliseringsevnen og integrere denne indsigt med konkrete redskaber, som hjælper dig med at skabe en bæredygtig og målrettet ledelsesstil.

Hvad er neuroaffektiv ledelse?  

Neuroaffektiv ledelse bygger på indsigt i, hvordan følelser og hjernefunktioner påvirker menneskers adfærd og præstationer. Ved at forstå hjernens hierarkiske opbygning og de emotionelle drivkræfter, der former vores handlinger, kan ledere anvende strategier til at fremme både trivsel og resultater. Den neuroaffektive tilgang kombinerer empati med struktur og tydelig ledelse, så du kan lede med både hjerne og hjerte.

Med neuroaffektiv ledelse får du en dybere indsigt i, hvad der driver og motiverer os som mennesker. Uddannelsen giver konkrete værktøjer til at håndtere stress, skabe indre ro og træffe klare beslutninger, selv i usikre tider. Du lærer at motivere dine medarbejdere og bevæge dem i en ønsket retning, samtidig med at du skaber psykologisk tryghed og et sundt arbejdsmiljø.

Der lægges vægt på at finde balancen mellem nærvær og autoritet. Det handler ikke kun om at opbygge relationer, men også om at etablere klare rammer, retning og procedurer. Som leder er det afgørende at kunne vurdere, hvad der er bedst for organisationen, og kommunikere dette tydeligt til medarbejderne. Ved at integrere både relationelle, mentaliserende, processuelle og strukturelle redskaber lærer du at undgå faldgruberne ved enten at være for vag eller for rigid, hvilket kan føre til ineffektivitet eller manglende engagement.

Uddannelsen i neuroaffektiv ledelse er en investering i både personlig og faglig udvikling, der på sigt vil transformere dit lederskab og styrke det gode psykiske arbejdsmiljø.

Neuroaffektiv ledelse omfatter flere centrale aspekter:

  • Det personlige lederskab: Lederen bringer sine personlige egenskaber i spil og viser ægthed og nærvær, samtidig med at der udvises klar autoritet og beslutningskraft.
  • Relationskompetencer: Evnen til at mærke sig selv og have empati for andre er afgørende for at skabe tillid og stærke arbejdsrelationer. Men dette skal altid balanceres med evnen til at give klare udmeldinger og sætte retning.
  • Rolleforståelse: En neuroaffektiv leder ser sig selv som en ‘karavanefører’, der skaber retning og prioriterer indsatsen. Lederen balancerer tid og fokus for at støtte både medarbejderne og organisationens mål, samtidig med at der fastholdes en struktureret tilgang.
  • Redskabskassen: Opbygning af strategier og teknikker baseret på neuroaffektiv udviklingspsykologi, tilpasset konkrete ledelsessituationer. Disse redskaber hjælper lederen med at sikre, at mentaliserende relationer, procesledelse og strukturer går hånd i hånd.

Kursusindhold og moduloversigt

Uddannelsen består af seks moduler fordelt over 12 dage. Gennem oplæg, cases og praktiske øvelser lærer du at anvende neuroaffektive teknikker til at skabe en balanceret, empatisk og struktureret ledelsesstil.

Du kan læse mere om modulerne ved at downloade kursusbeskrivelsen til højre.

Anbefalet Litteratur: Ledelse mellem hjerne og hjerte. Link til køb af bogen kan du finde nederst på siden.

Hvad får du med fra uddannelsen?

  • Større selvindsigt og balance i lederskabet: Opnå en dybere forståelse af dine egne styrker og udfordringer, og lær at lede med både nærvær og tydelig retning for at skabe et autentisk og effektivt lederskab.
  • Kompetence til at fremme medarbejderudvikling: Styrk din evne til at fremme trivsel og motivation ved at forstå medarbejderes emotionelle og mentale processer, og anvend en balanceret tilgang, der kombinerer empati med strukturelle redskaber.
  • Redskaber til at skabe stærke teams: Forstå sociale dynamikker og gruppeprocesser, og lær at lede med både empati og mentalisering for at opbygge tillid og sammenhold i teamet.
  • Effektiv forandringsledelse: Navigér sikkert gennem komplekse situationer med overblik og autoritet, og anvend strategier til at opbygge teamets resiliens og sikre, at målene nås.

Tag skridtet mod et lederskab, der balancerer både hjerne, hjerte og retning – og gør en forskel i din organisation.

Formål og udbytte

  • Formålet med uddannelsen er at styrke dit lederskab ved at kombinere dybere selvindsigt med klare strukturelle redskaber. Du lærer at skabe meningsfulde relationer og ledelsesøjeblikke, som kan flytte både dig selv, dit team og hele organisationen mod fælles mål. Med øget indsigt i dine egne og medarbejdernes reaktioner bliver du bedre rustet til at navigere i pressede situationer, skabe tryghed og træffe velovervejede beslutninger. 
  • Uddannelsen fokuserer på at finde balancen mellem empati og autoritet, så du kan tage ansvar for medarbejdernes trivsel og motivation uden at miste fokus på organisationens mål. Du lærer at lede med både hjerne og hjerte, og hvordan dit lederskab har en direkte indvirkning på medarbejdernes engagement og præstation. Ved aktivt at arbejde med både følelser og struktur bliver du i stand til at håndtere udfordringer på en måde, der skaber en balanceret og nærværende lederrolle, som kan guide teamet sikkert fremad.
Undervisningsform
Undervisningen kombinerer oplæg, refleksion, praktiske øvelser og coaching. Naturen omkring kursusstedet inddrages, og der arbejdes i grupper for at sikre integration af læring. Mellem modulerne anbefales yderligere træning i træningsgrupper.
Målgruppe
Uddannelsen henvender sig til ledere, teamledere og alle, der arbejder med personaleudvikling og ønsker en dybere indsigt i neuroaffektiv ledelse.

Undervisere

Malene Thyrring

Underviser

Malene Thyrring har en diplomuddannelse i ledelse, en neuroaffektiv lederuddannelse og er uddannet konfliktmægler i grupper og organisationer. Hun har 15 års erfaring som leder og er i dag viceskoleleder på Specialcenter Sigrid Undset, hvor hun praktiserer neuroaffektiv ledelse. Malene balancerer personaleledelse, administrativ ledelse og projektledelse, alt imens hun fungerer som en tydelig karavanefører. Hun underviser i neuroaffektiv udviklingspsykologi og har specialiseret sig i konfliktmægling gennem efteruddannelse ved Center for Konflikthåndtering.

Rikke Bjerregaard

Underviser

Rikke Bjerregaard har en cand.merc. i Human Resource Management og en Master i Business Coaching. Hun arbejder som selvstændig organisationskonsulent med fokus på ledelse og organisationsudvikling inden for kommunale, regionale og private sociale tilbud. Hun faciliterer udviklingsforløb for både ledere og medarbejdere med temaer som forråelse, mentalisering, trivsel og samarbejde. Rikke er specialist i mentaliseringsbaseret terapi og tilbyder både individuel supervision, teamsupervision og coachingsamtaler. Hun er desuden ekstern lektor på Copenhagen Business School, konsulent for Kulturministeriet og bestyrelsesmedlem i en social virksomhed.

Camilla Hauptmann Sandholm

Socialpædagog

Camilla Sandholm er certificeret i neuroaffektiv udviklingspsykologi med fokus på børn og familier samt NUSSA. Hun er efteruddannet supervisor, pædagogisk proceskonsulent og ICDP-underviser. Camilla har siden 2014 undervist og faciliteret forløb inden for ICDP på daginstitutions- og skoleområdet og har udviklet en særlig ICDP-uddannelse for ledere med fokus på relationskompetence, organisatorisk sensitivering og implementering af ressourceorienterede praksisser. Hun tilbyder supervision til ledere og medarbejdere både individuelt og i grupper. Camilla har omfattende erfaring fra arbejdet med børn, unge og familier i PPR og myndighedsregi siden 2007, med fokus på trivsel og udvikling i pædagogiske og sociale fællesskaber.

Rune Strøm

Underviser

Rune Strøm har siden 2014 været professionel foredragsholder og har holdt utallige foredrag og kursusdage. Har har været efterspurgt i skoleverden, HK, politiet, NOVO, FOA, LEGO, bankverdenen med meget mere. Oprindeligt er Rune uddannet socialpædagog og AKT-vejleder. Han har siddet på »begge sider af bordet« som henholdsvis tillidsrepræsentant og ledelsesrepræsentant. Han er internationalt certificeret master mediator (konfliktmægler) og er videreuddannet indenfor ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Han er partner i firmaet Docenten, hvor han samarbejder tæt med stifteren af firmaet Susan Hart om at udbrede den neuroaffektive udviklingspsykologi. Han er forfatter til flere bøger om kommunikation, samarbejde og konflikthåndtering.

Susan Hart

Cand. Psych. PhD

Susan Hart er cand.psych., PhD., og specialist i børnepsykologi og psykoterapi. Hun har tidligere været leder af et kommunalt familiebehandlingscenter og arbejdet på en børnepsykiatrisk afdeling. I dag driver hun sin egen psykologvirksomhed, hvor hun superviserer faggrupper, der arbejder med børn, voksne og familier og ledelse i forskellige sammenhæng. Susan er en anerkendt underviser og foredragsholder i hele Skandinavien og har skrevet en række bøger om neuroaffektiv udviklingspsykologi, der er oversat til flere sprog. Se mere på www.neuroaffect.dk.

Undervisningsmateriale

Susan Hart og Henrik Hvilshøj(red.)

Ledelse mellem hjerne og hjerte

Morgendagens krav til ledelse kræver, at lederen i højere grad bringer sine personlige kompetencer ind i samspillet med andre mennesker og formår at anvende og regulere sine følelser og emotioner optimalt. Inddragelse af emotionelle og mentale ressourcer gør den enkelte leder til en bedre chef ...

Brug rabatkoden DOCENTEN20 og få 20% rabat og fri fragt når du køber dine bøger på hansreitzel.dk

Tilmeld arrangement

Kommende arrangementer