Familie - Forældre | Vurderingsmetode

MIM-P – Marschak Interaction Method of Psychometrics

En struktureret samspilsobservationsmetode
Dato: 28/10/2024
Adresse: Mødecenter Odense, Buchwaldsgade 48, 5000 Odense C
Tidspunkt: Alle kursusdage kl. 9.00 – 16.00 – Morgenmad fra kl. 08.30

KR. 9.996,-

Pr. deltager ekskl. moms

Arrangement afholdt

Mødecenter Odense, Buchwaldsgade 48, 5000 Odense C
28/10/2024
Alle kursusdage kl. 9.00 – 16.00 – Morgenmad fra kl. 08.30

Inkluderet
Prisen inkluderer morgenmad, frokost, kaffe og te samt eftermiddagskage.

Kursusdatoer
28. oktober 2024
29. oktober 2024
2. december 2024

Se kursusbeskrivelse her

Ca. 14 dage før kursusstart udsendes velkomstmail med praktisk information.

Overnatning
I forbindelse med efteruddannelsen er det muligt at overnatte på Hotel Odeon eller Hotel Odense til en favorabel pris. Booking af værelser og spørgsmål omkring pris skal rettes direkte til det enkelte hotel. Vejledning til booking af hotel og kontaktoplysninger kan du finde her.

Certificeringsbevis udstedes, når et antal certificeringsfilm er scoret inden for de accepterede værdier i løbet af en tre måneders certificeringsperiode.

Vigtig info
– Bemærk, at der er mødepligt på alle tre kursusdage.
– Det er en fordel at medbringe en computer/tablet.
– Købt MIM-P aktivitetskort udleveres på kursets 1. dag.

Supervision
Hvis I er en gruppe på 5-7 personer fra samme sted, en institution eller andet, der alle har taget kurset, er det muligt at få online supervision efterfølgende.

Supervisionen består af 2 x 2 timer, hvor de første to timer vil ligge 6 måneder efter modul 2. Efterfølgende vil de to sidste supervisionstimer ligge én måned efter.

Bemærk at supervisionen foregår online, og at cases skal være klar inden første supervision.

Kontakt Søren Vilstrup i Docenten hvis I er interesseret i at høre mere.

På dette kursus bliver du oplært i MIM-P og får adgang til det webbaserede program.
MIM-P er særdeles anvendelig til at blive klogere på, hvordan omsorgsperson-barn relationen påvirker barnets udvikling, og hvilken indsats der evt. kan støtte barnets udvikling. Metoden kan altså anvendes både i forhold til planlægning af intervention, og den kan indgå som led i en psykologisk undersøgelse af børn.

Om MIM-P

MIM-P er en struktureret legebaseret samspilsobservationsmetode, som undersøger samspillet mellem omsorgsperson og barn.

Metoden består af 10 enkle samspilsaktiviteter, som optages på video og scores ud fra en 1-9 punkts skala.

MIM blev oprindeligt udviklet på Theraplay instituttet i Chicago som en støtte til planlægning af Theraplay-forløb. I forbindelse med Susan Harts PhD udvikledes MIM-P som en videreudvikling af MIM. MIM-P er således udviklet ud fra en neuroaffektiv udviklingspsykologisk forståelsesramme, og der er udviklet et scoringssystem, som gør det muligt at foretage mere dybtgående undersøgelser.

Opgaverne i MIM-P er designet til at tydeliggøre adfærd inden for fem dimensioner

  • Struktur
  • Samregulering
  • Engagement
  • Omsorg
  • Udfordring

Med udgangspunkt i disse undersøges omsorgspersonens evne til at tilbyde barnet udviklingsstøtte, og barnets evne til at tage imod omsorgspersonens indsats. Omsorgspersonen kan fx være biologisk-, adoptiv-, sted- eller plejeforælder, eller primær pædagog. Metoden er tilpasset børn fra 0 til 17 år.

Om kurset

Dette 3-dages oplæringskursus giver en indføring i brugen af MIM-P.

Kurset er opdelt i to moduler og en certificeringsperiode
Modul 1 består af to sammenhængende dage. Her gennemgår vi aktiviteter, setting osv., og du introduceres til scoringssystemet og trænes i anvendelsen af MIM-P’s dimensioner og scoringer gennem videooptagelser.

Du får adgang til en hjemmeside, hvor du imellem modul 1 og 2 kan træne i at score ved at streame en række MIM-P træningsfilm.

Det er i forbindelse med tilmelding til oplæringskurset muligt at tilkøbe en MIM-P kuffert med materialer og MIM-P aktivitetskort.

Der må påregnes en smule hjemmearbejde mellem modulets dag 1 og dag 2 til at orientere sig i MIM-P manualen.

Modul 2 består af én dags undervisning og ligger ca. en måned efter modul 1.

På dette modul gennemgår vi de spørgsmål, der er opstået i løbet af træningsperioden. Derudover forberedes du til certificeringsprocessen.

Det forventes, at du i den mellemliggende periode har foretaget en MIM-P optagelse og scoret de webbaserede træningsfilm. På kursusdagen arbejdes der med spørgsmål om egne cases og træningsfilm.

Herefter har du tre måneder til at score certificeringsfilmene. Når alle film i løbet af denne periode samlet er scoret min. 70 % korrekt og inden for et defineret interval, modtager du et certifikat.

HUSK at bestille de opgavekort, der skal bruges i forbindelse med din scoring og analyse af barnet efter kurset. Opgavekort er ikke en del af kurset og skal bestilles samtidig med, at du bestiller din plads på kurset.

Kurset sætter særlig fokus på

  • Administration af MIM-P
  • De fem dimensioner
  • Træning i at analysere samspil med udgangspunkt i de fem dimensioner
  • Scoringssystem
  • Træning i anvendelsen af scoringssystem
  • Analyse af scoringsresultater
Kursusformen vil veksle mellem oplæg, videoklip, øvelser, refleksion og diskussion.
UNDERVISNINGSFORM
Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, videoklip, fælles scoring, refleksion og diskussion.
MÅLGRUPPE
Kurset henvender sig til psykologer, psykiatere, familiebehandlere og øvrige faggrupper, som indgår i tværfaglige teams på arbejdspladser, der varetager opgaver vedrørende sårbare børn og deres forældre/primære omsorgspersoner. Oplæringskurset forudsætter erfaringer med relationsarbejde.

Undervisere

Natasja Petersen

Psykolog

Natasja er autoriseret psykolog med flere års erfaring indenfor familieområdet. Hun er ansat på et kommunalt familiebehandlingscenter, hvor hun bl.a. har beskæftiget sig med udarbejdelse af samspils- og forældrekompetenceundersøgelser, særligt i spæd- og småbørnsfamilier. I dag indgår hun i vejledning og supervision til skoler og dagtilbud og i behandlingsforløb med familier, hvor barnet/den unge har været udsat for overgreb. Natasja har tidligere arbejdet som PPR-psykolog og i Kræftens Bekæmpelse. Hun har en 1-årig uddannelse i neuroaffektiv udviklingspsykologi v. psykolog Susan Hart. Hun er desuden efteruddannet ved Metalog og er aktuelt i et traumefokuseret efteruddannelsesforløb v. psykolog Jesper Birck.

Materialekasser

Opgavekort i æske 0-3 årige

Æske med opgavekort for 0-3 årige, der skal anvendes i aktiviteterne.

Pris: 296 ex. moms

Opgavekort i æske

Æske med opgavekort, der skal anvendes i aktiviteterne.

Pris: 296 ex. moms

Undervisningsmateriale

Susan Hart

Kassette: Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1-3

Trilogien, Neuroaffektiv udviklingspsykologi, handler om, hvordan børn udvikler deres følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentiale. Børn fødes med et enormt udviklingspotentiale, og for at kunne realisere dette potentiale har de brug for stimulation.

Rikke Schwartz og Susan Hart(red.)

Barnet og dets relationelle miljø

Barnet og dets relationelle miljø er en bog om den børnepsykologiske undersøgelse ud fra en tilknytningsbaseret, udviklingspsykopatologisk og neuroaffektiv model. Bogens forfattere viser, hvordan denne teoretiske forankring kan guide psykologens metodiske overvejelser i undersøgelses ...

Brug rabatkoden DOCENTEN20 og få 20% rabat og fri fragt når du køber dine bøger på hansreitzel.dk

Kommende arrangementer